Vorige week was de lancering van een geheel nieuw boek; ZVVEM, de paradox van een zwemdiploma.
In het bewust met dubbel VV geschreven ZVVEM, in het kader van Veiligheid, kunnen ouders én kinderen bijna alle aspecten over leren zwemmen lezen en zien door middel van de vele illustraties en afbeeldingen. Het boek is tevens een aanrader voor de medewerker in de zwembranche die zich er voor wil open stellen om eens door een andere (zwem) bril te kijken.
In het mooi vormgegeven boek; 120 pagina’s in hardcover uitvoering wordt in eerste instantie ingezoomd op de Nederlandse zwem- en watercultuur. En de haat-liefde verhouding die we als Nederlanders hebben met water. Uit de historie blijkt vervolgens dat er al een eeuwenlange discussie gaande is over het wel/niet toepassen van drijfmiddelen tijdens de zwemlessen. En wordt gezocht naar een relatie tussen de ontwikkeling van kinderen in de leeftijd tussen 5-8 jaar en de manier van lesgeven. Vanuit de klachten die volop voorkomen in de zwembranche, worden oplossingen geboden voor ouders, zweminstructeurs én zwemscholen en bovenal hoe je ze kan voorkomen. Een hulpmiddel hierbij is de ZVVEMleskeuzelijst. In één van de laatste hoofdstukken staat het gehele zwemlestraject beschreven, inclusief zwemslagen met suggesties ter verbetering van het traject. Eén van de verbeteringen zou zomaar ZwemSOS kunnen zijn. Voor kinderen staan er weetjes in over dolfijnen, is er een woordzoeker, kleurplaat, een waterdierenalfabet en meer…
De paradox loopt als een rode draad door het boek. We leven in een prestatiegerichte cultuur en deze cultuur is (helaas) goed merkbaar in het leren zwemmen. Ouders én de zwembranche die gaan voor het resultaat en kinderen die door middel van beloningen ‘kunstjes’ aangeleerd krijgen. Op deze manier is leren zwemmen meer van ouders en zweminstructeurs dan van het kind zelf. En de vraag is hoe zwemvaardig een kind echt is, na het behalen van dat felbegeerde diploma, maar zeker ook een jaar, twee of drie jaar na het diplomazwemmen. Het zwemdiploma kan immers niet het eindresultaat zijn, maar juist een vertrekpunt!
Lees meer over het boek op BN De Stem.